Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 6

huhh... ada lagi.. ingat habis dah... sambung sikit lagi... aik? Siri 6 dah? Mana siri lain? Sila rujuk sini..

  1. Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 1
  2. Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 2
  3. Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 3
  4. Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 4
  5. Macam mana kami boleh dapat kembar? Siri 5

Soalan Ke sebelas

Susah tak jaga kembar 3 ni?



Jawapan ke sebelas

Ramai orang yang kami jumpa beranggapan susah untuk jaga kembar, tapi pada kami sebenarnya tak susah cuma mencabar. Nasib laa pengalaman menjaga anak pertama tu ada. Bolehlah digunapakai. Dari pengalaman selama menjaga kembar ni, rasanya mudah bila mendapat tune err.. ala tune laa.. susah laa nak terangkan.. harap paham yer.. Terus terang masa kami ada anak sulung, saya serahkan pada wife saya petak-petak.. kalau bulat-bulat saya tak tolong langsung.. kalau petak-petak saya tolong sikit-sikit.. hehehe...

Tapi bila dah dapat kembar 3 ni, saya kena mainkan peranan kena tolong wife saya. Kasihan tengok dia. Lagipun kami tak pernah ambil pembantu rumah, jadi semua kami buat sendiri, dari jaga anak sampai laa tanam pokok bunga pun kami buat! Erkk.. kalau ada maid, dia buat kerja tanam pokok tak? huhuhu. Kadang-kadang malas juga saya ni.. Tipu laa kalau kata saya rajin.. huhuhu.. muncung wife saya dah sedepa dan dah boleh sangkut carpet baru saya cepat-cepat vakum rumah, mop rumah.. dan lain-lain.. huhuhu...

Tapi kalau bab jaga anak ni, kalau nak buat susu kena buat 4 botol, sebab nanti abang dia habiskan susu adik dia, lepas tu suap makan beramai-ramai, saya duduk jer setempat, nanti dia orang datang sua mulut minta disuapkan.. tapi kalau dia orang lapar sangat dia orang datang kat saya, nangis-nangis sambil panjat abah dia ni hah minta suap cepat-cepat, bila dah suap semua diam lepas tu siap boleh joget-joget depan tv lagi bila dengar lagu.. Lepas tu kalau mandi pun kena serentak, senang.. sekali jalan.. dengan si abang jer selalu bergaduh sebab dia tak nak mandi! Hadoi.. memang kena paksa mandi laa..

Kalau pakai diapers, kembar sekarang ni dah pandai, lepas pakai kat seorang ni, letak tepi, pakaikan seorang lagi, tengah pakaikan, yang tadi dah buka diapers dia sendiri hadoii.. aku pakaikan balik, yang tengah pakaikan tadi, dia pula buka diapers dia, hadoii... hangin jer aku... gilir-gilir main buka diapers..

Kesimpulannya tak lah susah jaga kembar nih cuma mencabar jer.. lagi mencabar masa jaga si abang dulu!! Sekarang dah pandai cakap, lagi laa bergaduh jer dengan dia.. huhuhu

Oklah setakat ni dulu nanti ada lagi aku sambung lagi yer..

Saja letak gambar nih! Tak susah lah jaga 4 orang anak nih!! Biasa jer!

Ulasan

Suliana berkata…
adoi.. memang memerlukan kesabaran yg tinggi :-)
ummi nia berkata…
jom join contest


http://umminia.blogspot.com/2011/03/contest-pertama-utk-belog-ummi.html
mama maman berkata…
amboi... tak susah eks.... sabar kena banyak ye...:)

tp senonok nnt tgk pembesaran diorg... sama je... sukanye...:)
bes nya dpt kembar..sy deliver 2-2 kna cezer..jd klu bole mo dpt kembar utk cezer yg ke3..tp smpt ka lg..dgn usia sda 35 nie..huhuhu
Huszaini berkata…
Suliana: Haah! terutama dengan abangnya.. kembar setakat ni ok lagi..

Umnmi nia: InsyaAllah.. ermm ada ke gambar aaa.. nnt carik

mama maman: tak susah aa.. cabaran jer.. hehehe haah sama jer.. tapi skill lain2.. ada yang cepat ada yang lambat...
Huszaini berkata…
Qaseh: Tq! InsyaAllah ada rezeki boleh lagi tu... sebelum jejak 40..

Catatan popular daripada blog ini

Hadiah Untuk Lelaki!

Nak bawa apa yer untuk Berkelah dengan geng kembar nanti!