Blog Kengkawan - homelicious

Friday, January 20, 2012

Kasihan Abang!

Pagi ini hujan lebat... anak anak anak anak dan mama abah semuanya lemah lemau... bangun tidur pun lambat.. sekali dengan abah dia... huhuhu...

Auni Auni Auni masih demam tapi tak tinggi macam hari tu.. Pagi ini si Abang pula demam... lembik jer.. semua nak abah buatkan.. kasihan abang.. Sebelum pergi sekolah tadi dah 2 kali abang muntah.. keluar lendir jer.. yelah belum makan apa-apa lagi.. biasanya kat sekolah baru makan... harap-harap kat sekolah nanti demam abang tak naik tinggi... jauh pula nak pergi ambil dia nanti. Hari ini abah bawa kereta pergi kerja, mama tak larat, batuk-batuk minta abah hantarkan AMRAFAHAN dengan mama sekali. Kalau mama bawa kereta, jika taska telefon pasal AMRAFAHAN, boleh laa Mama pergi jenguk sekejap.. Yelah.. dulu kat tempat kerja lama taska dengan opis mama sebelah jer.. sekarang nih ada laa dekat 4 5km juga nak ke taska dari opis mama.

InsyaAllah nanti kalau ada rezeki, nak tukarkan AMRAFAHAN ke taska berdekatan dengan opis mama. Senang mama nak jenguk kalau ada apa-apa hal.. Tapi cikgu kat taska sekarang tak bagi AMRAFAHAN pindah.. hehehe... sayang cikgu kat AMRAFAHAN nih yer... terima kasih cikgu! sayangkan AMRAFAHAN..

Dulu masa abah kerja dekat putrajaya senang laa nak tengok anak anak anak anak kalau taska call, sekarang nih dah lain.. Semuanya kena bergantung pada cikgu taska... Alhamdullillah Cikgu taska AMRAFAHAN jalankan tugas yang baik.. abah pun selesa dengan cara diorang.. error sikit-sikit tu biasalah.. nama pun deal dengan manusia.. bukan dengan robot pun... Abah harap bila AMRAFAHAN dapat bertukar ke taska baru nanti dapatlah diorang sesuaikan diri dan dapat cikgu yang baik-baik.. Bukan senang nak cari taska yang boleh terima budak 4 orang sekali gus.. biasanya mesti dah penuh.. ermm.. InsyaAllah ada rezeki diorang tu nanti.. Amin..

Abang, kuatkan semangat yer.. jangan layan sangat demam tu.. main dengan kawan-kawan bagi berpeluh badan.. nanti petang abah ambil abang dan adik adik balik dari sekolah yer!


Thursday, January 19, 2012

JERIT!!!!!

Apa perasaan korang bila anak jerit panggil korang??!! Mesti suka kan?!! Yelah dulu masa diorang kecil-kecil tak boleh nak bercakap.. korang harapkan anak korang akan panggil korang dengan panggilan abah, ayah, baba, bro, boss, daddy, papa, puppy?!!! err ada ker? mama, ibu, mak, mummy, bonda, mem dan sebagainya kan...

Sama laa macam abah.. suka dipanggil oleh anak-anak... tapi kadang-kadang tu kalau tengah penat malas gak layan... huhuhu.. jahat laa abah nih!! Tapi panggilan tu yang buat abah lembut hati... kalah dengan anak-anak.. lagi-lagi kalau diorang menangis lepas tu sebut abah.. abah... huhuhu.. sayu woo...

Macam pagi tadi, masa Mama siapkan Auni Auni Auni, abah terdengar laa diorang menangis... bila abah datang kat diorang, si Adik (AN) menangis-nangis sambil panggil nama abah.. Abah pun panggil dia lepas tu pakaikan dia baju sekali dengan si Kakak (AF), sambil pakai baju tu, si Adik mengadu.. "Dia buat..." sambil tunjuk arah mama.. hehehe... adik mengadu kat abah yang mama buat dia.. hehehe... pandai mengadu dah si Adik nih.. bila dah siapkan dorang abah dukung laa diorang nak bawa ke bawah... bukan sorang tapi semua.. huhuhu... masing-masing tak nak mengalah... semua nak abah dukung... Si Kakak, Angah dan Adik, abah dukung kat depan.. Si Abang pula bergayut kat belakang abah sambil tangan paut kat leher abah... huhuhu... tapi.. tak gak abah kurus.. hehehe. Lepas tu letak depan TV bagi makan honey star semua diam...

Berbalik kepada tajuk entri nih.. hehehe... tadi ke lain dah ceritanya.. si Abang nih kalau kita bawa dia ke shopping complex ke taman ke... tempat yang ramai orang laa.. kalau dia nak kencing ke nak berak ke dia akan jerit pada abah "Abah nak berak!" "Abah nak kencing!" haaa... dah laa si Abang ni tak terror tahan kencing... kelam kabut abah ajak si abang berlari ke toilet.. macam hari Selasa lepas.. tengah-tengah tunggu nak bayar barang kat Carrefour  si Abang menjerit " Abah! Nak kencing!" Halamakk!!! Abah kena lakukan larian 100m ke toilet kat Alamanda tu... hadoihh... masa tu laa pula rasa toilet tu jauh dari Carrefour.. Jadi, kami pun berlari laa anak beranak sambil mama tunggu dengan Auni Auni Auni kat cashier tu.. Fuhhh... nasib baik sempat! Kalau tak jenuh laa nak cover!!! huhuhu... Tapi bila fikir-fikir balik, baguslah si Abang macam tu, sekurang-kurangnya dia cakap dia nak kencing ke berak ke... tak de laa buang air merata-rata.. Alaa... kalau nak ikut malu pun... takde laa malu pun.. orang pun faham budak-budak nak buang air kan...??!!!

Err... sampai toilet abang boleh cakap apa.. " Nasib sempat kan abah!!" hehehe.. abang abang...

Anak-anak korang macam mana? Sama tapi tak serupa ke? hehehe

Wednesday, January 18, 2012

Aduihh!! Kena sound lagi!

Ini semua kerja mama laa nih!!! Ajar anak perkara-perkara yang baik dan sopan!! Huhuhu tak pasal pasal Abah pun kena sound dengan si Abang...

Mama selalu pesan dengan si Abang, kalau Mama ke Abah panggil, bila jawab panggilan tu kena sebut "Ya" jangan sebut "ermm" "aaa" dan lain-lain laa...

Hari itu masa abah bawa AMRAFAHAN pergi main kat taman permainan, Abang tanya laa Abah "Kita nak pergi mana ni Abah?" Abah pun jawab "errmmm". Terus abah kena sound dengan si Abang "Abah, mana boleh cakap 'ermm'!! Kan tak boleh cakap ermm..." huhuhu.. ya Abang!!

Mama hari tu masa sakit ulcer dalam mulut tu, tak delah boleh bercakap sangat, nak buka mulut pun sakit.. Si Abang nih bersembang laa dengan mama, Mama jawab "Ermmm" haaa... terus kena sound "Mama jangan cakap ermm.. mana boleh cakap ermm!!" kekeke... haa... hambik obat! Mama kena balik! Memang kelakar laa... yang bestnya si Abang cakap dengan muka yang jujur dan ikhlas jer...

Haa.. apa pun Mama berjaya ajar anak-anak adab sopan walaupun abah dengan mama kena sound balik! Good job Mama! Heee...

Tuesday, January 17, 2012

Demam lagi!

Update ringkas! Kelmarin Auni Auni Auni demam lagi.. demamnya bergilir-gilir.. bila sorang ni demam, dua lagi ok ok jer.. bila yang demam dah kebah sikit.. yang salah sorang dari dua Auni demam pula! Hermm.. ada masa tiga-tiga demam serentak! Cuma bezanya demam tinggi ke tak jer!

Semalam Abah dah bawa diorang pergi klinik, AH doktor beri ubat bontot sebab tinggi sangat demamnya.. sebab umur diorang dah 2 tahun 2 bulan, doktor dah beri ubat selsema.. Harap-harap selsema diorang makin sembuh.. kesian pula kejap-kejap lap hingus.. kadang tu sampai masuk mulut.. huhuhu... Si Abang pula abah bawa untuk suntikan kedua Kajian Vaksin denggi, nasib laa menangis kejap jer.. Harap-harap dia tak demam hari nih..

Hari ini mama hantar diorang ke taska.. harap-harap AMRAFAHAN tak demam laa.. kalau diorang demam nanti masing-masing lembik jer.. tak ceria rumah! Tapi bila terlebih ceria, bersepah pula rumah! hehehe... tak pe lah! Abah suka anak anak anak anak abah ceria dari monyok jer kan!!!

Harap-harap anak-anak pembaca blog abah pun sihat-sihat belaka laa yer! yang ada anak laa yer.. yang ada anak tekak tu tak kira aa... Tapi sekarang nih tengah musim kot! Ramai betul budak-budak yang demam kat klinik semalam! Erm.. perubahan cuaca kot? hehehe... Daaa...

Monday, January 16, 2012

Cakap merapu!

Mama selalu pesan pada si Abang jangan cakap merapu.. maksudnya bila abang tengok cerita kartun ke main-main ke.. kadang-kadang si Abang sebut perkataan yang Abah dan Mama tak faham, Mama akan tegur abang, "Jangan cakap merapu abang!" Jadi bila selalu kena tegur tu, kurang laa dia buat lagi...

Suatu hari itu, kami sekeluarga tonton tv. Kebetulan masa tu abah tukar-tukar siaran, kebetulan pula masa tu kena dengan cerita tamil, terus si Abang cakap "Mama, orang tu cakap merapu Mama!" kekeke... Abah yang dengar masa tu terus tergelak... hadoihh laa anak Abah nih.. bila dia tengok cerita Thailand pun dia tegur gak cerita tu cakap merapu! kekeke...

Nasib laa cerita omputih dia tak cakap macam tuh! Abang.. abang...

exabytes unlimited