Sabtu, 15 Januari 2011

Panadol bahaya untuk hati!

Tq Google


Aku dapat info ni bila berblogwalking ke xznie. Terima kasih atas info yang bagus tu! Aku ni dahlah jenis suka telan panadol kalau sakit kepala! Lepas baca cerita ni terus rasa nak kurangkan atau berhenti terus ambil panadol nih... Sila baca sampai habis yer sebab aku copy paste jer! hehehe...

Cerita ni aku ambil dari sini. Tq yer!

Hari Isnin lepas, ummi sha dapat berita yang mengejutkan. Seorang kawan ummi sha dimasukkan ke wad ICU kerana darahnya naik sehingga 200 lebih. Ummi sha diberitahu yang dia terlibat dengan program sukan pada hari Jumaat lepas. Dia mula mengadu pening kepala dan mengalami sedikit demam. Setelah mengambil peperiksaan untuk pengajian Masternya, sakit kepalanya makin bertambah dan dia telah mengambil 10 biji panadol seperti kebiasaanya untuk menahan sakit. Di rumah, dia mulai muntah-muntah dan jatuh pengsan. Ibubapanya membawanya ke hospital dan dia di masukkan terus ke wad ICU kerana koma. Doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh termasuk CT scan dan air tulang belakangnya diambil untuk kajian. Hari Rabu, dia mulai sedar dari koma tetapi tidak boleh menerima tetamu selama 72 jam. Sekarang keadaannya beransur pulih tetapi masih dalam pengawasan doktor.

Ummi sha dapat tahu bahawa panadol ni bahaya pada tubuh badan dan hanya mampu menutup saraf sakit buat sementara. Sakit tidak akan hilang malah panadol tersebut boleh menjadi racun di dalam badan..ibarat bom jangka yang akan meletup pada bila-bila masa.

Mengikut statistik, panadol atau ubat tahan sakit yang lain adalah merupakan salah satu bahan utama orang membunuh diri. Malah, panadol juga merupakan punca kematian tertinggi akibat keracunan disebabkan tersalah makan oleh kanak-kanak. Tapi kenapa panadol berbahaya? Panadol@ paracetamol atau nama saintifiknye acetaminophen merupakan salah satu painkiller utama yang sering diambil untuk menghilangkan sakit. Panadol dikira efektif dan lain dari painkiller yang lain (ponstan, aspirin) kerana ia bertindak terus ke saraf tunjang untuk menghilangkan rasa sakit. Panadol dikatakan lebih berbahaya dari penyalahgunaan steroid adalah kerana panadol mudah didapati serta dijual di merata tempat.

Maka, kebanyakan orang yang ingin membunuh diri memilih panadol disebabkan faktor ini. Panadol@ paracetamol berbahaya jika diambil selalu, ataupun diambil sekaligus. Had atau limit bagi seseorang dalam masa 24 jam untuk menyebabkan ketoksikan hati adalah 7.5 g (atau = 13 biji ). Pengambilan yang kerap boleh menyebabkan kerosakan hati yang teruk. Seringkali kita dengar orang yang cuba membunuh diri dengan menelan 40 biji panadol, tidak mati, tapi orang itu hatinya akan rosak teruk. Ini kerana, panadol akan dikumuhkan di hati. Pengumpulan panadol@paracetamol akan menyebabkan lebihan dan menyebabkan keracunan di hati.

Doktor sendiri pun tidak mahu mengambil panadol kalau mereka sakit kepala bahkan mereka beralih kepada pengubatan alternatif china (dengan rempah2) atau mencari alternatif lain. Hal ini kerana panadol merupakan racun bagi tubuh, dan membahayakan hati dan menurut para doktor, panadol akan terhimpun ditubuh setidaknya selama 5 tahun.

Seperti yang sudah dijelaskan oleh para doktor bahawa sakit kepala, hal itu disebabkan oleh ketidakseimbangan elektron/ion di otak. Sebagai solusi alternatif untuk menangani masalah ini mereka menyarankan untuk membeli 1 atau 2 botol minuman isotonic dan mencampurnya dengan air dengan perbandingan 1:1 atau 1:2 (1 gelas isotonik dicampur 1 atau 2 gelas air)
Atau kaedah lainnya adalah merendam dengan air hangat kaki anda sehingga menurunkan tekanan darah dari kepala.

Kita semua akan jatuh sakit seiring bertambahnya usia, untuk wanita kita perlu menjalani masa melahirkan. Bayangkan kita telah cukup banyak menggunakan panadol (penghilang rasa sakit) ketika kita perlu menjalani operasi, kita akan memerlukan jumlah lebih banyak untuk menghilangkan rasa sakitnya. Jika kita telah menggunakan panadol sepanjang hidup kita (sakit kepala, menstruasi) sepertinya ubat biasa tidak akan berefek apapun pada tubuh anda kerana tubuh anda sudah terisi dengan panadol dan tubuh anda sudah terbiasa dengan penghilang rasa sakit sehingga memerlukan penghilang rasa sakit yang lebih kuat, morfin ?

Oleh itu elakkan memakan pi-pil sebarangan tanpa merujuk pada doktor untuk menahan sakit kerana senggugut time datang bulan (period).- jika tersalah makan ubat....darah period kita boleh terbeku di dalam saluran darah..dan ia boleh membentuk satu ketulan darah (seperti nak jadi barah..)- doktor yg merawat juga mengakui tentang keburukan memakan pil-pil yang salah dan lebih buruk bila ia bercampur dengan pil-pil harian yang kita makan......- ia boleh menyebabkan kesan sampingan yang lain bila ia di campur adukkan...waulahualam.. 

p/s doktor meow, tolong betulkan jika ada fakta yg salah..terima kasih.



Sumber ni aku ambil kat sini. Good Info!



Panadol (paracetamol)

Main useActive ingredientManufacturer
Pain, feverParacetamolGlaxoSmithKline Consumer Healthcare

How does it work?

Panadol capsules, tablets and soluble tablets and Panadol ActiFast tablets all contain the active ingredient paracetamol, which is a simple painkilling medicine used to relieve mild to moderate pain and fever. (NB. Paracetamol is also available without a brand name, ie as the generic medicine.)
Despite its widespread use for over 100 years, we still don't fully understand how paracetamol works to relieve pain and reduce fever. However, it is now thought that it works by reducing the production of prostaglandins in the brain and spinal cord.
Prostaglandins are produced by the body in response to injury and certain diseases. One of their actions is to sensitise nerve endings, so that when the injury is stimulated it causes pain (presumably to prevent us from causing further harm to the area). As paracetamol reduces the production of these nerve sensitising prostaglandins it is thought it may increase our pain threshold, so that although the injury remains, we can feel it less.
It is thought paracetamol reduces fever by affecting an area of the brain that regulates our body temperature (the hypothalamic heat-regulating center).
Paracetamol is about as effective as aspirin at relieving mild to moderate pain and reducing fever, but unlike aspirin it has no anti-inflammatory effect.
Paracetamol can be used to relieve mild to moderate pain associated with conditions such as headaches, migraine, toothache, teething, colds and flu. It is also useful for reducing fever and discomfort associated with colds and flu.
Panadol soluble tablets and Panadol ActiFast tablets work faster than standard paracetamol tablets or capsules.

What is it used for?

Warning!

  • Do not take this medicine with any other paracetamol containing products.
  • Do not exceed the dose stated in the information leaflet supplied with this medicine.
  • An overdose of paracetamol is dangerous and capable of causing serious damage to the liver and kidneys. You should never exceed the dose stated in the information leaflet supplied with the medicine. Immediate medical advice should be sought in the event of an overdose with this medicine, even if you feel well, because of the risk of delayed, serious liver damage.
  • Alcohol increases the risk of liver damage that can occur if an overdose of paracetamol is taken. The hazards of paracetamol overdose are greater in persistant heavy drinkers and in people with alcoholic liver disease.
  • If symptoms persist consult your doctor.
  • Consult your doctor if your headaches become persistent. Taking a painkiller for headaches or migraines too often or for too long can actually make the headaches worse.

Use with caution in

  • Decreased kidney function.
  • Decreased liver function.

Not to be used in

  • Known sensitivity or allergy to any ingredient.
  • Panadol capsules and Panadol ActiFast tablets are not suitable for children under 12 years of age. Panadol tablets and soluble tablets are not recommended for children under six years of age. Other forms of paracetamol are more suitable for this age group (see factsheets linked at the end of this page).
  • Panadol soluble tablets and Panadol ActiFast tablets both contain sodium and may not be suitable for people on a low sodium diet.
This medicine should not be used if you are allergic to one or any of its ingredients. Please inform your doctor or pharmacist if you have previously experienced such an allergy.

If you feel you have experienced an allergic reaction, stop using this medicine and inform your doctor or pharmacist immediately.

Pregnancy and breastfeeding

Certain medicines should not be used during pregnancy or breastfeeding. However, other medicines may be safely used in pregnancy or breastfeeding providing the benefits to the mother outweigh the risks to the unborn baby. Always inform your doctor if you are pregnant or planning a pregnancy, before using any medicine.
  • There are no known harmful effects when this medicine is used during pregnancy.
  • Small amounts of this medicine may pass into breast milk, however there are no known harmful effects when it is used by breastfeeding mothers.

Label warnings

  • Do not take this medication with any other products containing paracetamol.
  • Refer to the printed instructions for maximum daily intake.

Side effects

Medicines and their possible side effects can affect individual people in different ways. The following are some of the side effects that are known to be associated with this medicine. Just because a side effect is stated here does not mean that all people using this medicine will experience that or any side effect.
  • Skin rash.
The side effects listed above may not include all of the side effects reported by the medicine's manufacturer.

For more information about any other possible risks associated with this medicine, please read the information provided with the medicine or consult your doctor or pharmacist.

How can this medicine affect other medicines?

You should not take other medicines that contain paracetamol in combination with this medicine, as this can easily result in exceeding the maximum recommended daily dose of paracetamol. Many cold and flu remedies and over-the-counter painkillers contain paracetamol so be sure to check the ingredients of any other medicines before taking them in combination with this one, or ask your pharmacist for advice.
Cholestyramine reduces the absorption of paracetamol from the gut. It should not be taken within an hour of taking paracetamol or the effect of the paracetamol will be reduced.
Metoclopramide and domperidone may increase the absorption of paracetamol from the gut.
Long-term or regular use of paracetamol may increase the anti-blood-clotting effect of warfarin and other anticoagulant medicines, leading to an increased risk of bleeding. Regular monitoring of blood clotting times should be performed if paracetamol is used regularly with these medicines. This effect does not occur with occasional pain-killing doses.

Other medicines containing the same active ingredient

Alvedon suppositoriesAnadin paracetamolCalpol
DisprolFennings children's cooling powdersHedex
MedinolPerfalgan infusion
Paracetamol tablets, capsules, caplets, soluble tablets, suspension and suppositories are also widely available without brand names, ie as the generic medicine.
The quantity and strength of paracetamol supplied in the container or packet will determine whether it can be bought only from pharmacies, or from other retail outlets such as supermarkets and garages.
NB. Paracetamol is known as acetaminophen in the USA and some other countries.

5 ulasan:

Hanisah Safian berkata...

terima kasih berkongsi! :)

anakibu berkata...

ish...dia makan sekali gus ker 10 biji...only 2 tablets each 4 hours...

||aLeaSaRa|| berkata...

abg ipar kite army.selalu dia pesan jgn amalkan panadol melainkan betul2 sakit.kalau demam abg jarang mkn panadol..tau jelah army cara diorg lain.good info..takut gak baca ni.

CAK berkata...

ehm bukan tak leh mkn..klu sakit sgt makanlah.tp jgn jd amalan.sikit2 mkn..sikit2 mkn.current research aku acetominophen@PCM ni.mmg bhy klu accumulate dlm bdn,esp liver.apapun..jgn overdose..ulam yg baikpun klu overdose,bahaya jugak..

Dimas Aryo berkata...

Hoax

exabytes unlimited