Sabtu, 25 Disember 2010

Hangin tapi tak boleh marah!!

Hangin satu badan!! Tapi tak boleh nak marah!!!

Sebab apa? Sebabnya si Aqil punya kenakalan... hadoiii yaii... nak marah... tapi bila dia buat comel-comel... innocent.. terus tak jadi marah... nak ketawa pun ada... tapi kena kontrol... habislah kemachoan seorang abah... kekeke...

Hari Khamis lepas... malam... mama dan auni auni auni dah tidur kat atas... aku dan Aqil kat bawah.. tapi aku dalam bilik melayan internet.. si Aqil ni dok luar tengok tv... senyap jer... Aku pun buat tak tau laa.. sebab dia dapat tengok favorite channel tv dia.. Baby First... Aku pun kusyuk laa.. berblog walking main game... semua-semua lah....

Tiba-tiba ada bau... bau wangi tak hingat.... hadoii yaii... aku buat pandai jer lah... malas nak layan... sambung balik layan internet... ermm... pastu sambil-sambil layan bau tu makin kuat... lepas tu tak hilang-hilang... si Aqil pun senyap jer... tak de bunyi apa... ermm... tak boleh jadi ni.. aku pun keluar bilik tengok...

Ya Allah ! Abang!! Jerit aku... si Abang terkejut.. Agaknya dia tau dia bersalah... dia buat chicky-chicky dengan  aku... "wangi!! abang nak wangi!! sapu sapu!" kata si Abang.. hadoii yaii... terus tak jadi nak marah...

Meh kita tengok apa si Abang ni dah buat..

Sapu sapu sapu! Wangi!!

Patutlah wangi... rupanya tengah main bedak... habis sebotol dia tuang kat kerusi tu...

Peace!!

Terus tak jadi nak marah... tapi hangin je satu badan... Suruh buat peace dia boleh layan pula!!

Haa kan dah kena lap!

Aku suruh dia lap sendiri... terkulat-kulat dia lap...

Sapu bersih tau!
Aku cakap kat Aqil sapu bersih-bersih tau.. Dia angguk je..


Alih sponge bob

Masa ni lah nak alihkan Sponge Bob dia tu..

Sponge Bob: Peace!!
Boleh pula dia ambil tangan Sponge Bob ni lepas tu buat Peace!! Hadoii yaii!! Tergelak aku!! Peace!!


Sambung lap balik!
Lepas aku suruh dia sambung lap lagi... kejap jer.. lepas tu dia tak nak buat... duduk je kat sofa tu.. aku pun sambung laa mengelap... Boleh pula dia cakap dia aku " Sapu bersih-bersih tau! Nanti abang tak marah! Hadoii yai!!! Hangin jer dengar... aku jeling dia.. tapi aku pula yang senyum balik kat dia... tak jadi nak marah...

Haa.. ni lagi satu perangai nakal dia... semalam (selepas solat Jumaat) kami baru balik dari klinik sebab mama demam dan selsema... Masa dalam kereta on the way balik rumah, Si Aqil ni tak nak pergi sekolah (taska) dia.. mati-mati tak nak pergi.. aku tanya dia nak pergi sekolah ke balik rumah?! dia jawab balik rumah! aku tanya lagi pergi taman ke jalan-jalan? Pergi jalan.. Aku cakap kalau pergi jalan kena pergi sekolah dulu.. dia diam jer.. aku tanya lagi pergi taman ke jalan-jalan? Dia jawab balik rumah! taknak pergi sekolah! Pandai sungguh... aku cakap kalau balik rumah kena tidur! Dia jawab ok! Sampai jer kat rumah aku dokong dia laa.. bawa naik atas rumah nak tidurkan dia.. Ok si Aqil ni buat lah mata kuyu mata mengantuk.. lepas tu minta susu kat aku.. aku pun buat laa susu... Aku suruh dia tidur sendiri... Lepas tu aku turun bawah... Tengok tv.. Si Aqil senyap jer dah tidur laa kot... agak aku.. Lebih kurang 15 minit aku naik tengok dia... Rupa-rupanya.. baik punya... celik biji mata dia... baru start nak main bedak... nasib la sempat aku larang dia...

Tengok cerah jer biji mata dia, aku ajak turun, bagi dia makan bubur... favorite dia ni... Mangkuk pertama dia makan sendiri habis... mama masih ni dah terbongkang dah.. sebab makan ubat selsema dan ubat batuk... Lepas tu dia minta lagi, aku tambah lagi.. dia makan sendiri sambil tengok tv.. aku masuk bilik main internet kejap... Lepas tu dia datang nak minta lagi bubur.. aku pun tambah lagi... dia sambung makan depan tv.. aku sambung main internet...

Selepas beberapa ketiak.. ehh.. ketika... hehehe... si Aqil ni senyap jer... Aku pun rasa macam tak sedap hati jer... Aku keluar bilik tengok baik punya!!!

Ni lah yang terjadi kat dia... Dia nampak aku terus cakap " Syampu! Syampu rambut!!" Haah yer syampu rambut dengan bubur nasi bernutrien kan telur dan kentang... hadoii yaii anak aku nih... Hangin jer... tapi tak jadi nak marah!! Ambil gambar dulu... lepas tu kejut mama dia, suruh dia tengok si Aqil ni... lepas tu terus bawa masuk bilik air... haii.. abang abang... abah yang garang nih tak jadi nak marah tengok perangai abang nih... huhuhuhu....

Syampu! Syampu rambut!

Penuh rambut dengan bubur nasi!

Ada hati nak letak lagi tu!

Hangin jer aku! Tapi tak boleh marah! huhuhu

Itulah perangi si Abang nih... Aku hangin satu badan dengan dia... tapi tak boleh nak marah!!  Abah sayang abang sangat-sangat!!



**Nota Kaki Abah
Syampu rambut dengan bubur nasi bernutrien kan telur dan kentang baik untuk melebatkan rambut, menguatkan rambut... tak percaya?!! Cubalah sendiri!! Kekekeke....
**Segala kejadian tidak diingini, aku tak bertanggung jawab ye! Hahahaha


















17 ulasan:

S.U.F.E.E.N.A.N berkata...

Kehqeqeqeq..abang..abang..sok2 adik2 dah besa dorang plak mewarisi..kalu tak sabar haruish temperature naik ari2..hehe..

apa2pun abang tetap maintain encem!:)

AiMaN HaDi berkata...

woo penyabar btol ayah amrafahan ni..

sekamar rindu berkata...

salam..

telatahnya menghiburkan..mcm mana boleh marah..

tq follow my blog...saya follow juga

**217

Suliana berkata...

nakal juga aqil ni ye, aqil aunty pun tgh nakal gak ni. penat layan, mujur anak :-)

Mama Kembar 3 berkata...

hahaha cute giler! nasib baik abah penyabar yer... nnt bila auni auni auni pun join skali, lagi fenin agaknya hehehe

||aLeaSaRa|| berkata...

he3..tang bedak tu ok lagi ..tang bubur tu huhu kalau kena kat kite,mati akal dah he3...tahniah bro ni mmg ayah yg terbaik!

aima in luv berkata...

hahahaha,,, bertuah punya abang..
tp abah dya sabar je....bagus dapat abah cmnie...

anakibu berkata...

kembar 3 tgk sponge bob samer la.ngan kiter...

yad'z berkata...

shomellllll...................
nakal manje tuh......
tapi ade abah yang penyabar macam ni....
untung2.....
huhuhuhu....

E.d.Y berkata...

biasanya anak2 ni ikut perangai ayah ngan mak dia masa kecik..ikut perangai siapa la ni kan..hehe

(thanks follow me, 1st time jumpa blog anak kembar 3...tahniah)

siput.com berkata...

hehehe..mcm2 perangai abg ye..abg punya penangan langsung abah tak jadi marah..hehehe

Hanis Azla berkata...

betullah, kerenah anak2 yg panjang akal ni mmg mampu buat kita tersenyum walaupun tengah hangin.. itulah penghibur hati yg menceriakan hari2 kita kan.. masa kecil ni feelnya begini.. dh besar nnt lg lain macam.. akak ada 2 hero.. aduh mcm2 akalnya menduga keimanan dan kemarahan.. he..he..

cikmimmie berkata...

hehehe..ni baru aksi si abang...tunggu aksi kembar 3 plak ye...sabar ye abah...

StrewberiManis =) berkata...

nakal juga si abang ni ye
nasib baik abahnye penyabar
esok2 si auni auni auni join,
mau fening abahnye :D

P/s : kadangkala tgk perangai budak2 ni macam comel je kan, tak jadi nak marah, senyum aje :)

n!da berkata...

ya Allah.. nakalnye aqil..
ni mesti amik genetik abah die ni.
hohoho..

xpe, budak laki nakal tyme kecik2.
nt da beso jdi budak baek. ^_^

aNgAh_aLiFaH berkata...

ada telor tu... mesti jenuh nak basuh bau telor kat rambut.. hehe.. sabar je la...

cik rama-rama berkata...

hahahaa...sy suke lar bce blog amrafahan ni..letak sekali gmbr diorg, terasa mcm sy tgh perhatikan diorg pula... ^ ^

sy mcm ni juga time kcil2 dlu,mak ckp suke main bedak tp dah kne sebat dh ni dgn ayh..huhu...bertuah lar amrafahan..dpt ayh penyabar..hihi..

exabytes unlimited