Selasa, 25 Januari 2011

Adik saya ada tumor...

Assalammualaikum...

Pagi tadi pukul 7.30 lebih kurang aa... ada dapat mesej dari adik perempuan aku, katanya
"Adik masuk ward. Kena sawan. Mungkin ada tumor"


Ini adik aku yang bongsu nama dia Muhammad Dee Hadzdam Bin Haron umur 16 tahun... aku panggil dia Deedam...
aku dan deedam

Arghhh.... terus aku call mak aku, aku tanya macam mana boleh jadi?

Mak aku cerita.. adik aku main basikal, lepas tu terjatuh basikal.. Mak cakap habis luka-luka calar-balar badan dia.. kepala benjul... tapi dia ok jer masa tuh... Lepas tu malam tu, adik aku tidur sebilik dengan mak aku sebab rumah tengah renovate. Lebih kurang pukul 2 pagi tu, mak aku tersedar tengok adik aku, dah biru-biru badan dia... mak aku terus call ambulan datang ambil, ambulan terus hantar ke HSA JB. Masa cakap dengan mak aku ni, aku dah menangis dah... sedih dan kasihan kat adik aku...

Bila kat sana doktor buat scan, kot-kot ada darah beku ke kat kepala adik aku sebab terhantuk masa jatuh tu, tapi doktor jumpa benda lain.. jumpa tumor... doktor kata dah lama dah benda tu ada... patut laa adik aku ada cakap dia sakit kepala... ingatkan sakit biasa jer... tumor tu dah besar dah 5x5 doktor cakap... kemungkinan besar akan dibedah...

Mak cakap kat aku, kau tak payah laa balik.. nanti bila adik nak operate baru mak beritau kau... hadoihh.. mak... aku dah tak senang duduk ni... meronta-ronta nak balik... nak jumpa adik aku tu... aku sayang dia! sayang sangat!

Lepas cakap dengan mak aku, aku cerita dengan wife aku... air mata ni tak boleh tahan.. terus mengalir laju... masa taip ni pun aku tengah menangis... risaukan adik aku.... minta jauh semua tu...

Sebelum ni Deedam duduk dengan aku, tapi hari Ahad lepas mak datang ambil dia sebab dia dapat tawaran ke SMV Kota Tinggi... Sepatutnya hari ni pendaftaran masuk sekolah baru... tapi Allah tak izinkan... adik aku masuk ward... Sekarang adik aku sorang lagi Aiza.. tengah uruskan penangguhan kemasukkan ke sekolah baru dia...

Aku dan adik aku baru jer bergembira sama-sama mandi laut hari tu, main banana bot sama-sama dengan sepupu dan anak buat aku... Lepas dia balik Johor, dapat berita macam ni... aduh... aku tak boleh terima.... aku sedih aku rasa bersalah...

Adik,
kalau adik baca ni, abang minta maaf sangat-sangat dekat adik... abang marah adik bukan abang tak sayang adik, sebab abang sayang lah abang buat macam tu, abang nak ajar adik jadi orang yang berguna dan berjaya kalau tak pada masyarakat sekurang-kurangnya pada mak pun cukuplah... Abang minta maaf sebab abang pernah pukul adik.. abang tau abang tak sepatutnya buat macam tu... abang nak ajar adik... abang marah adik bersebab... bukan saja-saja marah... abang sayang adik sangat-sangat... sayang sangat-sangat...adik... adik kuatkan semangat tau.. InsyaAllah abang akan balik jumpa adik... adik dengar cakap doktor tau.. makan ubat... biar adik cepat sihat... abang tak nak adik sakit... abang nak adik sihat... abang nak adik masuk sekolah baru... abang janji abang tak marah-marah adik lepas nih!! adik cepat sihat tau!! adik kena tabahkan hati kuatkan semangat... abang nak adik sihat... Nanti abang balik jumpa adik.. abang nak cium adik abang nak peluk adik... abang mak kak baa aiza kak hany abang aziz aqil auni auni auni alia faiqah semua sayangkan adik... Doa kami tak putus-putus untuk adik.. nak tengok adik sihat macam dulu... walaupun abah dah takde...  kami semua ada adik... tetap sayangkan adik sampai bila-bila... adik kena kuat tau! kuatkan semangat adik ye...
Abang sayang adik sangat-sangat....

Aku masih menangis sehingga kini... aku takut.... aku risau....

Aku tak minta simpati kau orang.. cuma aku minta, kau orang boleh doakan kesihatan adik aku, supaya dia cepat sembuh dari sakitnya itu...

Ya Allah Ya Tuhanku, Engkaulah Maha Besar, Engkaulah Maha Pengasihani,
Aku berdoa kepada Mu agar adik Muhammad Dee Hadzdam Bin Haron pulih dari kesakitannya
Sembuh dari penyakitnya, kuatkan semangat dia untuk hadapi ujian ini Ya Allah... 
Dia masih muda lagi Ya Allah berilah dia peluang untuk jalani hidup ini dengan sempurna Ya Allah
Ya Allah Ya Tuhanku perkenankanlah doa kami... Amin Ya Rabbalalamin..


Kisah selanjutnya

57 ulasan:

azureen yazid berkata...

bykkn bersabar eyh..
sm2x doakan supaya adik awat cepat sembuh

ameerzzz berkata...

sabar taw.....insyallah adik kamu akan baek....berdoa banyak2.......maybe nie semua dugaan kecil......tabahkan ati n ingat allah....time kite senang or susah,slalo ingat allah.......amin....

princess_shida berkata...

sabar~Allah ak pnjg kan umo...jgn risau..doa selalu yer...sye doakan jugak!kuat kay!

yna fazlyna berkata...

banyak2 bersabo ye..saye yang tak de ape hubungan pun bila bace, air mata mengalir same..saye doakn adik awak cepat sembuh..amin

FirdausShafawi berkata...

sabar ye pak long..
amin yarobbalalamin....

insyaallah didam cepat sembuh..

AIN NAZRI berkata...

semoga adik deedam cepat sembuh.. insyaAllah, Allah tak kejam.. Allah cuma menguji sikit sekarang nie. kena kuat semangat

n!da berkata...

saye doakan semoga dee berjaya jalani pembedahan dan sembuh dengan cepat. aamiinn..

logorithm berkata...

Semoga Deedam berjaya menempuhinya. Stay calm, Huszaini. Be strong. Everything's gonna be fine. Usah pikir yang bukan-bukan...

Huszaini berkata...

tq semua!

Makbed berkata...

Sunggh tak terbayang bila keadaan macam ni kena pada orang yang kita kasihi. Kuatkan semangat demi Deedam. Semoga semuanya selamat.

mamaeesya berkata...

Ya Allah Ya Tuhanku, Engkaulah Maha Besar, Engkaulah Maha Pengasihani,
Aku berdoa kepada Mu agar adik Muhammad Dee Hadzdam Bin Haron pulih dari kesakitannya
Sembuh dari penyakitnya, kuatkan semangat dia untuk hadapi ujian ini Ya Allah...
Dia masih muda lagi Ya Allah berilah dia peluang untuk jalani hidup ini dengan sempurna Ya Allah
Ya Allah Ya Tuhanku perkenankanlah doa kami... Amin Ya Rabbalalamin..

puan nina berkata...

amin..sabar ye

||aLeaSaRa|| berkata...

slm bro!insya Allah kami doakan yg terbaik utk adik.sayu hati baca luahan hati seorang abang,sabar ye.smga Allah kuatkan smgt mak bro juga

AyinAyob berkata...

saye buat satu post tentang ini. dan letakkan gambar awak serta adik awak. harap awak tak kisah.

http://aynayobpunyebelog.blogspot.com/2011/01/doakan-terbaik-untuk-adik-pada-sahabat.html

sy doakan yang terbaik untuk adik awak. :)

Ummi Zayda berkata...

bykkan sabar ye..saya yg baca ni pon turut nangis gak..dpt rasakan sgt org yg kita syg kena musibah,,hope family awak tabah hadapi sume ni..bykkan berdoa,jgn risau allah sentiasa dgr doa hambanya..sabar ye..sob sob sob..

Mama AqiL berkata...

Saya sekeluarga mendoakan agar adik awak cepat sembuh ... dan selamat menjalani pembedahan tumor tue..awak kena kuat semangat Yea..

Lulu caldina berkata...

amin..*sob sob...awak kena tabah..semoga semuanya berjalan lancar dan adik akan sembuh..

ida berkata...

banyak2 kan bersabar yer,,,,setiap sesuatu ujian yang diberi pasti ada hikmahnya dimana2...jangan risau , kawan2 blogger semua pasti doakan utk adik abah...

yaya_flanella berkata...

insyaAllah semua akan okay.. banyakkan berdoa dan bersabar.. kami kat sini semuanya mendoakan yang terbaik untuk dia.. :)

Cik Jue berkata...

jue harap bro bersabar dengan ape yang terjadi...
moga dik bro kembali sihat dan jue sekulurga mendoakan yang terbaik buat adik bro..

zAty si gAdis riAng !! berkata...

insyaAllah, xde ape yg buruk mnimpa. zaty doakan moga semua selamat. amin.. :)

mummy darwishes berkata...

aminnnn Ya Allah...

Ummi AmnaAmzar berkata...

semoga selamat..amin

Syarifah Nornazrah Al Yahya berkata...

tabahkan hati, dugaan dr Allah SWT tuk menguji hamba2nya. InsyaAllah, adik saudara akan pulih, doa kami bersama kalian..

Nadhirah-chan berkata...

banyak bersabar ea . serahkan semua pada Allah . DIA yang tentukan hidup mati kita . kita cuma mampu doa dan tawakal je :)

Syafiq Rosli berkata...

bersabar ye kak..

MiMie AddNin berkata...

assalamualaikum..
sabar byk2 yee...
InsyaAllah tak de pape berlaku nnt..
mudah2an die selamat aje..

farasakura berkata...

semoga dia cepat sembuh ! aminn

anymz berkata...

tabahkan hati..insyaallah jika Allah berkehendak dia pasti akan sembuh.usaha dan bertawakallah..usaha mencari ubat dan redha kepada NYA selepas itu.

NINIEZANE berkata...

bnyk2kn bersabar...semoga adik cpt sembuh ye...Amin...

Ask berkata...

Kuatkan semangat..
Insya Allah.. Semoga dipermudahkan..
Semoga adik tidak apa2..
Bykkan berdoa..
Amin Ya Rabb..

iqbalhakimi berkata...

sabar bro..kita semua dokan semoga adik ko cepat sembuh..insyaAllah ..

bantalbucuk berkata...

banyakkan bersabar dan berdoa untuk dia..semoga adik abg cepat sembuh & operation berjalan dengan lancar dan selamat..amiinn..~

Syat0za berkata...

harap semua berjalan dengan lancar.. amin!

eddy syrol berkata...

Alla humma a'fini fii badani, Allahumma a'fini fisam i'ii
Allahumma a'fini fii basori

amalkan.... insyaAllah doa2 dr al-mathurat itu baik, doa2 yg diamalkan oleh Rasulullah saw.

Askrie Hishamuddin berkata...

Harap abang bersabar ye. kuatkan semangat.

untuk adik abang jugak, kuatkan semangat.

Semoga segalanya selamat. InsyaAllah.

jemput ke blog :)

mottymot berkata...

hampir menagis bace. insyaAllah dia selamat. kami sume doakan. AMIN !

CIK FAFA berkata...

YA ALLAH, KAU tidak memberi dugaan pada hambaMU, melainkan hambaMU mampu menghadapinya. Semoga Allah kurniakan DeeDam kesihatan seperti biasa.. Amin Ya Rabb

zaMir berkata...

harap anda cekal n tabah hadapi dugaan nih...bykkan berdoa n solat hajat..kami sentiasa doakan dia sihat seperti biasa..

ferry berkata...

Semoga Deedam cepat sembuh nanti..Amin

Gula-gula hati berkata...

Allah bagi kita ujian yang hebat sebab Dia sayangkan kita...
Hope ur lil' bro selamat........

YUL berkata...

bro nak menangis aku bce entri ko nie, aku paham perasaan ko skrg nie, ko bersabarlah, banyak2kan berdoa, ini semuga dugaan dari allah, ko kene kuat menghadapinya walaupon ianya sakit, aku harap adik ko cepat sihat, aku kat sini mendoakan kesihatan adik ko, kalau dah sihat nnt bagitahu aku ye. cuma nak tau perkembangan adik ko tu

ria berkata...

hope abg tabah hadapi benda nie.. kami sentiasa doakan adik abg. .

Cikgu Fikri berkata...

Bykkan bersabar yer..
Semua itu ada hikmahnya..
Sama2 kita diakan agar beliau cepat sembuh...
Amin.....

DjahHadijah berkata...

bnykkan bersabar bro, sedih juga dgn situasi adik bro, semoga dia baik2 n saya doakan dia akan sembuh kembali:)

Sunah Mohammad berkata...

subhanallah...maha suci Allah..saya sendiri menangis membaca luahan hati seorang abang...bertabah ya wahai sahabat...moga dipermudahkan urusan adik dan keluarga..ameen..

Ayuni berkata...

Sye akn doakan dier, Allah tu maha besar, Dia amat menyayangi hambaNya.....

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim berkata...

Banyakkan bersabar ya.

juliana berkata...

jue doakan adik abg cepat sembuh dari penyakitnyea ..
amin ..

Cik Nin berkata...

cik nin doakan adik selamat dibedah dan cepat sembuh. amin...

nba-Nur berkata...

Salam. Semoga semuanya dipermudahkan oleh Allah dan banyak2 berdoa agar adik Deedam cepat sembuh.. Semoga ahli keluarga bersabar dengan ujian Allah ini.

lionteen berkata...

sbr ye.
kite doa supaya tiada pape yg berlaku

Cik Muda Sae berkata...

kamu,

semoga tabah ye... kami ni semua doakan yang terbaik....!

ღCik Leenღ berkata...

insya allah abg..semuanya akan okay..wat craniotomy tuh kat HSA JB ke? HSA JB perkhidmatan baik, abg...jgn risau okay..insya allah lepas buang tumor tuh, he'll be fine.dia harus kuatkan semangat dan family harus support dgn bersungguh okay.;) insya allah abg...teknologi sekarang dah canggih...doa banyakbanyak ye:)

sicomot-comel berkata...

insyaAllah..
semoga Deedam panjang umurnya..

p/s:sy bce pown da nangis mcm ape,,ape tah lagi law adik awk bce...

[ibuLUNAZAHRA] berkata...

amin..amin..ya rabbal alamin..
semoga Allah dengar doa kita..smoga Allah makbulkan doa kita!

Mama Kyra berkata...

salam kenal..sedih bc entry ni..sy doakn adik awk cpt2 sihat spt biasa..sabar byk2 ye..

exabytes unlimited