Blog Kengkawan - homelicious

Thursday, January 26, 2012

Demam + Basah + Anak

Demam

Hari ini demam Abang dah kebah sikit selepas 5 hari demam panas. Pagi tadi sempat bawa abang pusing-pusing naik motor sebelum abah pergi kerja, tapi tak nak berjalan nak berdukung, takpelah asalkan tak menangis.. Abang nampak segar laa selepas jumpa doktor pada hari Selasa lepas dan ada nampak perubahan, lega rasa hati. Doktor ada bagi ubat antibiotik dengan ubat demam bontot dan ambil darah pada abang, lega bila diberitahu tiada jangkitan denggi ke cikukunya << betul ke eja aaa?? dan lain-lain cuma jangkitan virus biasa jer. Sepanjang cuti tahun baru cina yang lepas nih, abang nak dengan abah jer... kasihan dia, lembik, tidur pun mengigau. Paling abah takut, sedih bila abang minta didukung sebab tak larat jalan, mengadu sakit kaki, mungkin sakit sendi kata doktor... nak berdiri pun tak larat... pakai seluar pun kena angkat bontot guna tangan, nampak sangat kaki dia sakit, aduihh.... masa tu abah dah sayu dah... sedih dah fikirkan sakit anak abah nih... Bila abang dah ok sikit, dia berjalan guna lutut dia tak pun merangkak.... waa... abah sedih sayu... tapi tak tunjuk laa.. cuma cium dia berkali kali.. sampai macam tu dia sakit... sebelum nih tak pernah sakit macam tu... jarang dia demam! Masa demam tu paksa juga mandikan abang dan jerlumkan dia tak nak suhu badan dia naik tinggi lagi... risau abah!



Masa tu juga Mama demam, jadi abah kena laa jaga AMRAFAHAN sorang-sorang... rumah tok sah cerita laa, macam tongkang pecah.. huhuhu... tapi nasib laa demam Auni Auni Auni tak tinggi sangat, cuma manja lebih. Semua orang berebut abah! Si kakak nak dukung naik atas, si Adik ajak abah naik car jalan jalan, si Angah nak abah peluk, Si abang nak abah depan mata dia... huhuhu... Alhamdullillah masa diorang demam tu cuti panjang.. dapatlah abah layan dan jaga diorang.

Sambung balik... Lepas pergi klinik dan kena cucuk ambil darah tu, meraung raung si abang... nak tak nak abah pujuk abang beli mainan, abang kata nak ultraman besar! Rupa-rupanya dia dah target ultraman tu.. siap tunjuk abah kedai yang mana nak kena pergi beli. Takpelah janji abang tak meraung lagi... abang cakap kat rumah sebelum pergi klinik tu, tak nak kena cucuk, abah pun kata kalau abang tak makan ubat nanti doktor cucuk... tapi bila pergi klinik tu kena cucuk juga! hehehe jangan marah yer abang! ambil darah tu untuk kebaikkan abang juga! Abah risau kalau abang demam yang luar biasa nih! Bila dapat ultraman, senyap laa kejap... lepas tu dalam kereta minta mainan lain pula! Huhuhu... Aahh lupa nak beritau, masa pergi klinik tu, abah kena bawa semua anak anak abah, disebabkan pergi klinik masa cuti, jadi klinik tu Auni Auni Auni yang punya! Abang tak larat masa nih.. duduk dalam stroller jer...

Malam tu si Abang ajak beli mainan dia lagi, ultraman dah tak nak dah.. Abah pun dah janji dengan dia nak beli mainan kalau dia berenti menangis masa kena cucuk tu. Yang bestnya...

Abang: Abah! kita beli mainan abang yang sambung-sambung tu tau!
Abah: Yang mana? Kita tengok kat kedai yang kita beli ultraman tu ok?
Abang: Alaaa... kedai tu dah tutup kot! (Masa tu pukul 8 malam lebih, kedai tu tutup pukul 11 malam! Pandai jer kata dah tutup! huhuhu)
Abah: Buka lagi! Kita pergi tengok kat situ yer! (Ajak ke situ sebab mainan dia murah sikit)
Abang: Alaaa.... kita tengok kat Alamanda laa...
Abah: Yelah... huhuhu
Abang: Haa.. kat sini laa... (Masa nak masuk parking Alamanda)

Sessi mencari pun bermula! Mula-mula tu si Abang nak mainan jenama Cars tu tapi yang jenis bot. Alamak! Pergi semak harga, RM99 huh! tak padan dengan kecil tapi mahal.. terus abah ajak tengok yang lain... bila ajak tengok yang lain tu.. dia dah nangis dah... pujuk pujuk tunjuk mainan racing car dengan track tu terus dia berkenan! Tengok harga murah sikit jadi boleh laa.. Auni Auni Auni tetap menjadi pengeskot tetap, mama tak ikut. Jadi abah bubuh empat empat orang dalam troli senang nak kawal! Untuk Auni Auni Auni pula abah belikan bola sorang sebiji!

Sampai rumah, si Abang tak sabar nak minta pasangkan racing car dia tu.. malam tu juga abah pasang ditemani si Abang dan si Adik. Bila dah siap tu, bateri pula takde! Si Abang ajak terus beli bateri! Masa nih pukul 11 malam lebih dah! Abah pun layankan aja... err.. lagi pun abah pun excited nak try mainan tu! kekeke. Ermm.. anak... sampai kedai jer dah mengantuk... bila dah beli balik rumah, dah tertidur dalam kereta dah, sudahnya esok jelah abah layan main racing car tu! huhuhu

Basah

Semalam waktu balik kerja Seremban belum hujan lagi, mendung gitu.. Abah merempit sampai Nilai dah rintik-rintik hujan, tapi redah juga! Bila tengok cuaca tak boleh jadi nih! Kena singgah bawah flyover pakai baju hujan... Elok jer siap pakai baju hujan, abah teruskanlah perjalanan... lebih kurang 1km jalan... cuaca cerah berdengung! huhuhu... panas jer! Arghh... malas buka baju hujan, terus jer jalan... Tapi nak sampai Bangi jer hujan selebat-lebatnya.. Uishh... nasib laa dah pakai baju hujan... jadi terus jerlah jalan... Lebih kurang lagi 3km nak sampai rumah dekat dengan Restoran Perantau Hill masa turun bukit tu, air banyak kat jalan, jadi abah redah jer.. Tiba-tiba pula enjin sengguk-sengguk lepas tu mati! Arghhh masa tu dah agak dah mesti plug masuk air nih!! Nasib tengah turun bukit, tak laa penat nak menolak motor, cuba juga start motor, tapi gagal! huhuhu... Bila dah sampai jalan rata kena laa menolak motor dalam hujan lebat tu.. tapi sebelum sempat laa bungkus beg laptop nih haa tak nak kasi kena hujan... Adoihh... ada laa dekat 2 km tolak motor.. tapi Allah tu Maha Besar, ada hamba Allah naik motor ternampak abah terhegeh hegeh tolak motor.. Bayangkan! Ok! Mula sekarang yer! hehehe... Seluar baju hujan tu ketat... lepas tu nak melangkah payah sebab seluar ketat... err.. ketat sebab seluar tu kecik yer bukan sebab abah gemuk! kekeke... terkedek kedek tolak motor!! memang masa menolak tu cakap kat diri sendiri sabar aku sabar! huhuhu hujan tak berenti renti... sakit peha ai! huhuhu... err sambung balik... lepas tu hamba Allah yang baik budi tu tolak abah tolak motor sampai depan surau SMK Presint 14.. .disebabkan jalan tu naik bukit, brother tu tolak motor abah macam tak nak bergerak jer.. huhuhu.. jadi abah pun offer kat dia... tak perlah dik sampai sini jer.. naik bukit nih susah nak tolak, hujan lebat lagi.. brother tu pun ok laa.. agaknya lenguh dah kaki  dia tu...sori yer dik! Maafkan abang! Bukit tu yang tinggi bukan faktor keberatan yer! kekeke Ada laa dekat 300 meter dia tolong tolak! terima kasih bro! Jasamu hanya Allah yang mampu membalasnya! Jadi abah pun sambunng tolak motor naik bukit tu.. huhuhu... biasa jogging jer kat bukit tu.. tapi kali ni siap kena tolak motor rasa cam dah kurus jer! hehehe Sampai rumah memang dah lencun bagai! Penat letih tak hingat!! Tapi    semua tu hilang sekejap bila di sambut AMRAFAHAN kat depan pintu rumah! Bahagianya rasa!

Anak

Bila di sambut macam tu tiap kali abah balik kerja memang hilang rasa penat! Tapi semalam memang penat betul! huhuu... Ayat yang keluar dari mulut abang tiap kali sambut abah balik dari kerja "Abah! Abah pergi mana??!!" hehehe abah jawab laa abah pergi kerja! pergi work! yang Auni Auni Auni pun sama ikut soalan abang dia, yang dengar "Abah! ner!" hehehe Masuk rumah jer dengan baju seluar yang basah, masing-masing minta dukung! huhuh memang mencabar minda! Abah hanya boleh cakap abah penat la sayang, abah nak rehat! Yelah budak-budak apa yang diorang faham. Bila abah naik atas rumah sambil dukung 2 orang yang lagi dua orang dah menangis minta dukung... jadi kena laa angkat gilir gilir. Sampai atas si Adik dengan Angah nak masuk bilik air. Abang menangis atas tilam, kakak main apa tah tak ingat.. Disebabkan diorang nih pandai buka cloth diaper sendiri, si Angah nih sempat pula pancut atas karpet! Si Adik sibuk dalam bilik air suruh angkat dia letak kat jamban sebab dia kata nak yak! Si Adik punya perangai yang abah perasan, kalau nak buka baju yang berbutang, kena buka butang sampai habis, tak boleh buka separuh separuh jer... Bila abah buka separuh butang lepas tu nak tarik keluar baju ikut kepala dia akan membantah! Siap marah abah lagi... "Ni!!" tunjuk kat abah ada butang yang belum buka! huhuh layan jer lah... Sambung balik yee.. haa bila dah keadaan macam tu, abah kena laa buat satu persatu, mula-mula basuh berak si adik dulu, lepas tu basuh kencing si Angah dulu dengan karpet tempat dia pancut tu.. masa nih baru laa mama datang menyelamat keadaan. Tapi tak habis kat situ, bila semua dah salin baju, abah nak turun bawah semua nak ikut! kena laa dukung tiga orang sekali gus, nasib si kakak nak turun tangga sendiri. Bila dah sampai bawah suruh diorang tengok kartun barulah abah dapat buka baju dan seluar basah tu lepas tu barulah dapat mandi. Abah berharap jangan demam kena hujan sudah! Tanda-tanda tu dah ada.. seram sejuk jer rasa badan nih!

Lega bila dah dapat mandi! Malam semalam abang merengek minta belikan 'pempormers' ! Mana dia tau nih entah? Takde pula ajar kat rumah. Agaknya kat sekolah ada tengok kartun transformers kot! Merengek rengek nak pempormers! Abah buat tak layan sangat, cakap dengan dia abah penat demam lepas tu suruh dia rasa dahi abah! hehehe... Bila dah pujuk lepas tu agaknya dia dah boring, dia ajak abah main racing car yang atas track tu... layan jerlah sampai pukul 11 lebih. Lepas buatkan dia susu barulah abang dapat tidur. Alhamdullillah badan abang tak panas sangat dah! Lega rasanya... lepas abah pun terbongkang depan tv dengan abang.

Bila di kenang balik, walaupun penat tapi bila dapat layan anak adalah satu momen yang paling berharga!



Nota kaki abah:

Hari ini bontot basah! Seat motor bocor kena cakar kucing! Hujan lebat semalam membuatkan seat tu jadi span yang serap air yang banyak sekali! huhuhu

10 comments:

the triplets said...

Kesian kat abah...

Makbed said...

isk isk.. dok bayangkan citer ni. banyak sungguh pengorbanan si abah tapi abahnye masih cool. hehehe...

semoga terus dirahmati kasih sayang Allah seadanya. Amin.

:|: TinTa Kibod :|: said...

bontot basah..
lepas ni kene spare pampes la pulak utk abah..

bila baca cite ni..
abah adalah 'pempormers' yg sebenarnya...he he he

[n a j e e b] said...

...harap dapat jadi setabah abah, erkk..abah yang tabah...tabah yang abah...erkkk..hihihi! you are "SUPERCOOL"!!!!

Kamalia said...

Mula-mula baca, kesian sungguh dengan abang..terharu bila abah dengan sabar melayan si abang..
bila masuk motor, tergelak tau..yela,taknak ngaku gemuk,tapisalahkan seluar kecik..ekeke..tapi,banyak sungguh cabaran aritu ye..
masuk pulak bila balik rumah..memang abah ni penyayangla orangnya ..Tahniah menjadi abah yang penyabar..
saya dapat bayangkan tu sebab asbne saya pun macam tu jugak duk melayan kerenah anak2..

MUMMYIZZ said...

Alhamdulillah sbb jadi seorang abah yang penyabar,tahniah buat abah

Rai said...

meriahnya...boleh pengsan kalau layan empat sekaligus..saya yg dua ni pun rasa macam nak pengsan..

kesian abang demam sampai macam tu sekali..semoga abahnya tak demam pulak..

Ca Cik Duyung said...

memang bagus abah buat blog ni abah..akan datang,harap auni auni auni ngan si abang baca..betapa besarnya pengorbanan abah dia.. semoga abah sentiasa sabar dengan kerenah anak2.. :)

happy family... ♥

anis said...

Bile baca balik semua post2 yang ade,rasenye sebab tu Allah pilih encik ni jadi ayah kepada kembar 3 orang ni..mungkin sifat sabar yang tinggi dan Allah tahu ayah diorang yang cool ni boleh melaluinya dengan senyuman dan penuh kesyukuran...

Huszaini Haron said...

terima kasih semua! terharu! dalam sabar2 tu ada gak terlepas... tipu laa kalau takde marah anak.. nobody perfect kan!

exabytes unlimited