Kisah ketabahan seorang ibu kembar!

Abah terbaca satu kisah salah seorang ibu kembar dalam FB group Dianugerahkan Kembar. Kagum dengan beliau. Abah kongsikan kisah beliau.. Puan Rusyda Izati Azizi

******************
Kita hanya mampu merancang , tetapi Allah lebih Maha Perancang.. Saya tidak pernah merancang untuk menamatkan zaman muda saya terlalu awal, tetapi disebabkan saya sedar akan kelakuan saya sebenarnya mengundang dosa dan menarik segala keberkatan yang ada dalam hidup saya, saya mengambil jalan untuk berkahwin.. Bukan kerana kami melakukan sesuatu yang keji, tetapi sesungguhnya keluar berdua-duaan itu dah pun menjadi dosa, bercakap dengan nada romantik pun dah menjadi dosa.. Kerana diantara kami tidak ada ikatan yang sah.. Jadi salahkah saya memilih untuk berkahwin di usia awal??? Ada yang mengatakan saya gatal dan gedik, tapi saya buat perkara yang betul.. Lagipun suami saya pada waktu memang patut dah kahwin dengan usianya.. Adik-adiknya ramai yang dah kahwin.. 
Pasal anak pula.. Di awal perkahwinan kami, kami memang mengambil perancang.. Dan kami yakin bahawa ,saya tidak akan dapat anak selagi saya tak tamat pengajian saya.. Saya begitu yakin bahwa saya takkan mengandung sepanjang pengajian kerana saya ambil perancang.. Tetapi kuasa ALLAH lebih hebat..Saya amal perancang, saya makan ubat kurus yang membuatkan badan saya panas, saya makan ubat buasir, saya makan nenas, saya angkat tong gas yang masih berisi tetapi Allah tetap berikan saya zuriat dan tiap-tiap malam saya suruh suami saya urut perut saya sebab saya mcm banyak angin (masa ni saya tak tahu pun saya dah pregnant 4 minggu).. dan saya terkejut apabila saya disahkan pregnant 4 minggu disaat saya makan semua ubat-ubat ni dan buat kerja berat-berat.. Pada masa itu, hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana perasaan saya..
Memandangkan saya masih belajar, berjauhan pula dengan suami.. Saya buntu dan saya tak tahu apa yang harus saya buat. Usia kandungan mencecah 6 minggu, saya dikhabarkan mengandung anak kembar.. Hanya Allah yang tahu perasaan saya.. Bukan saya tak mahukan bayi ini, tetapi saya masih belum bersedia..Semuanya saya letakkan ditangan ALLAH.. Dan saya redha di atas semua walaupun ada yang nasihatkan saya gugurkan kandungan..Tapi saya tak nak sebab dia anak kami yang sah..Dan saya bersyukur kerana ALLAH kurniakan saya anugerah yang bernilai ini dalam masa terlalu awal. Orang lain kawin hampir 10 tahun baru dapat anak, saya tidak.. 
Berada di pusat pengajian yang jauh dengan keluarga, menyebabkan saya terpaksa lalui setiap kesukaran dan kepayahan di sini seorang diri.. Hanya rakan-rakan yang ada disekililing.. Di usia kandungan 3 bulan, saya jatuh dengan hentakan yang kuat akibat di kejar seekor anjing.. Dalam hati saya, saya hanya mmpu berdoa agar Allah memelihara kami bertiga..macam biasalah hidup di kampus, di kejar anjing, jatuh, berebut bas adalah perkara normal sepanjang saya belajar di u..Namun saya tak minta simpati orang, sebab saya nak anak saya kuat.. alahan, demam, kekajangan, semuanya saya tanggung sendiri.. kadang-kadang saya menangis sebab terlalu kerap kekejangan.. Tapi saya cuba yang terbaik untuk pengajian saya dan anak-anak.. 
Morning sickness saya kandungan saya mencecah 4 bulan lebih.. Saya makan muntah.. Alhamdulillah saya dapat belajar dengan tenang dan ALLAH baig saya ketenangan yang tak pernah saya rasa.. Alhamdulillah, walaupun saya terpaksa hidup susah di sini bersama kandungan saya, result saya semakin bertambah baik..Saya bersyukur.. Inilah saya katakan hidup saya berkat setelah saya melakukan dengan cara yang betul.. 
Usia kandungan hampir 7 bulan, saya pulang ke rumah.. menjalankan tanggungjawab sebagai isteri, anak, menantu.. Walaupun memang dah tak larat, tapi saya masih lakukan kerja-kerja rumah kerana saya tak nak anak saya manja.. Pastu pada usia sebegini, mak mertua masuk wad.. Saya terpaksa uruskan semuanya bab keluarga mertua..siang malam tak pernah berehat.. Asyik duduk di dapur.. Kemas kejap, sepah balik.. Masa saya rasa betul-betul tak larat.. Duduk tak kena, baring tak kena, berdiri tak kena..Tapi saya buat setiap kerja tanpa merungut.. Usia kandungn 7 bulan lebih, doktor sarankan saya operation untuk kelahiran anak.. disebabkan twin first, doktor cakap macam-macam.. Walaupun agak berat, tapi saya redha demi menyelamatkan anak-anak saya.. 
Kandungan 8 bulan , saya melahirkan si twin saya..Saya di bius separuh.. saya sedar semasa saya di bedah.. saya terasa toresan pisau di perut tapi tak rasa sakit la..dan saya dapat dengar tangisan anak-anak saya bila mereka dikeluarkan.. Saya menangis kegembiraan.. Tetapi nurse datang bawa anak saya dan minta saya cium dan dia mengatakan seorang anak puan ada masalah sikit.. Dia kena bernafas pakai oksigen.. Hati saya risau dan mula menangis bagaimana laa anak saya seorang lagi.. Dalam keadaan sedar tak sedar, saya rasa di bawa keluar dari dewan bedah.. Dan Ahamdulllah anak-anak saya sihat dan tidak kuning dan boleh di bawa pulang setelah 4 hari dalam wad..                                                                                                                                                                                                                                                                                
Saya tangguhkan pengajian saya selama satu semester, demi membesarkan anak-anak dan nak bagi susu dada.. Sewaktu nak tinggalkan mereka, untuk sambung pengajian yang tinggal hanya 2 semester, hati saya berbelah bagi.. Maklum laa dulu, masa belum melahirkan anak-anak, Umi masih sihat dan dia nak jaga anak-anakku.. Namun, di usia anakku 4 bulan Umi sakit..Saya memang dah nekad untuk berhenti belajar, tapi suami, umi, ayah, mak mertua, bapa mertua dan keluarga kami cakap, fikirkan pasal anak-anak.. teruskan pengajian.. Pasal anak-anak ini jangan fikir, biar kami yang jaga..Tugas hanya untuk belajar.. Sewaktu berangkat untuk datang ke Universiti, umi masuk wad.. nak belah buang batu karang.. jadi anak-anak, suami dan mertua jaga.. Suami cakap biar anak-anak membesar depan mata dia.. biarlah dia yang jaga..
Dan sem last aku berada di sini, mak mertua masuk wad.. hatiku dah tak tau nak cakap apa.. memikirkan keadaan di rumah..tapi suami cakap, awak jangan fikir semua ni, awak habiskan pelajaran yang tinggal sebulan lebih jer lagi..apa-apa masalah saya uruskan.. nanti balik, awak jalankan tanggungjawab awak.. Tapi sebenarnya dalam hati kecil saya amat risau.. dan paling terguris hati saya bila ada yang menyalahkan saya sebab saya tinggalkan anak-anak.. Macam-macam di kata..tapi saya sabar.. semuanya diungkit.. Sampai sekarang dan tak sabar saya nak pulang untuk menabur bakti dan menjalankan tanggungjawab saya yang dah lama saya tinggalkan.. 
Jauh di sudut hati, saya tak ingin meninggalkan anak-anak kepada mak mertua..apatah lagi saya tahu dia bukan sihat dan dah uzur.. Tapi suami cakap, "Saya yang uruskan anak-anak.. mek hanya memerhati bila saya kerja.. Awak jangan risau, saya tahu tugas dan tanggungjawab saya..Cuma bila ramai orang kat umah, saya lebih tumpukan pada perkara lain.. Sebab mereka boleh tengok-tengokkan anak-anak.. Jika mereka tiada, saya akan uruskan anak-anak.. Awak jangan fikir lagi.." Ermmm sayalah yang paling tak sabar untuk pulang ke kampung untuk menemui anak-anak dan membesarkannya dengan tangan saya sendiri.. 
Saya tak pernah minta semua ini berlaku.. sebab saya rasa saya dah merancang semuanya dengan baik.. tapi saya lupa bahawa perancangan ALLAH lebih hebat daripada perancanagan saya.. Semuanya dah tertulis di luh mahfuz saya..dan saya tidak tahu apa yang bakal terjadi pada hari esok.. Hari ini saya buat perancangan, tapi semuanya terletak di tangan ALLAH.. dan saya harap selepas ini, saya mampu jadi seorang isteri, seorang mama, seorang anak, seorang menantu yang baik dan mampu jalan tugas dan tanggungjawab dengan sempurna.. Insya ALLAH..
 ******************
Gambar boleh tengok kat sini


Nota Kaki Abah:
Abah edit sikit, betulkan ejaan supaya standard, kalau terlari maksud Abah minta maaf. harap dapat beritau. terima kasih!

Ulasan

sangat2 terharu n muhasabah diri ni sekali...betullah perancangan Allah tu lebih Hebat dari perancangan kita
siti fatima Arifin berkata…
semoga dia sentiasa tabah dengan ujian Allah. Kita hanya bleh merancang... thnk abah sbb share
Mama Kembar 3 berkata…
mmmg dia tabah! and Alhamdulillah untung dia dpt suami yg understanding & supportive. Moga Allah permudahkan segala urusan utk diorang sekeluarga, Amiin.
rusyda azizi berkata…
ermm terima kasih abah di kerana sudi kongsikan cerita ini..takpe pasal edit tu..cerita tak lari dari kebenaranny..

ad sebulan jer lgi saya kat UMS ni..n past ni, saya akan bersama meraka , insya Allah hingga akhir hayat saya.. n saya juga berjanji tuk melaksanakan segala tanggungjawab saya y telah lama saya tinggalkan..n saya ingin berbakti pada kedua org tua n kedua mertua saya, termasuk kakak ipar saya y oku..

sy bersyukur kerana saya adalah salah seorg hamba Allah y terpilih tuk menerima dugaan ini..

bg y support saya, saya ucapkan terima kasih..sokongan u all, membuatkan saya semakin bersemangat dalam menempuhi setiap dugaan y mendatang..terima kasih banyak2..

Catatan popular daripada blog ini

Hadiah Untuk Lelaki!

Nak bawa apa yer untuk Berkelah dengan geng kembar nanti!