Selasa, 2 Oktober 2012

Terjemahan Bahasa Pelat AMRAFAHAN

Haaa... maaflah lama Abah tak update... bizi u! hehehe.. Tergelak Abah baca komen korang kat sini, ada yang sampai migrain laa! hehehe..

Ok.. Ok.. Abah terjemahkan bahasa tu yer..

1. tengkodo = telekung

Haa.. ini bahasa si Abang.. Abang tak pelat cuma mungkin susah dia nak sebut perkataan telekung laju-laju tu yang jadi tengkodo. Kalau Abang nak solat ikut Abah, dia akan tanya mana tengkodo dia, tapi dalam kes nih bukan telekung yang dimaksudkan tadi kain pelikat dia. Haa.. memang jenuh laaa Abah mula-mula nak paham masa dia minta tengkodo tu.. mana tengkodo abang.. mana tengkodo abang.. perghhh... berdarah otak pikir menda apa si abang ni nak.. Nak jadi cerita.. masa tengah cari tu, dia ternampak laa kain pelikat dia tu ada berlipat atas almari dia. Haa.. ada pun tengkodo abang! Haissh.... geleng kepala Abah! Terus Abah betulkan.. ini kain pelikat laa Abang! Pelan-pelan dia ikut pe-li-kat tapi tak leh sebut laju-laju! nanti bunyi lain! hehehe kesimpulannya tengkodo = telekung = kain pelikat !! hahaha

2. kodo = tidur
Ini Bahasa si Angah. Abah jenuh laa nak paham, bila si Angah ajak Abah tidur, Abah jom kodo, jom kodo! perghh... rentung tahi hidung bila memikirkan apa dia.. tapi bila Abah biar jer dia tarik tangan Abah, barulah Abah tau jom tido!

3. kandi = mandi
Ini pun bahasa Angah. Kalau dia cakap laju-laju bersama-sama bahasa 'K' yang lain memang buat Abah termenung kejap.. memikirkan apa dia laa yang si Angah ni cakap. Mama jer terrer translate bahasa diorang nih.. "Abah dah kandi? Kita nak kegi kana ni Abah? Kita nak kalan-kalan eh Abah? haa... ayat ni semua disebut laju-laju cer korang bayangkan? Abah ternganga ko! nak memahamkannya!

4. defar = seluar
Hehehe... jauhkan bunyinya! Yang ni memang Abah pecah kepala pikir apakebendanya! Gila susah nak terjemahkan! Ada sekali tu, si Angah menangis-nangis, nak defar! nak defar! jenuh laa Abah tanya dia apa bendanya? tensi Abah masa tuh! cari jawapan tak jumpa! kekeke. Nak dijadikan cerita lagi, masa tu Abah cakap laa dengan AMRAFAHAN ni kita nak pergi jalan-jalan. Lepas tu Abah duduk-duduk lepak-lepak depan tv. Tiba-tiba si Angah tarik Abah suruh defar! Adoihh.. apa kebenda laa defar nih! Siap ajak dia masuk dapur tanya dia nak susu ke milo ke, tunjuk laa segala benda yang ada kat dapur tu, mainan dia ke apa ke nak mencari jawapan, semua dia geleng kepala. Sudahnya si Angah bawa Abah ke bilik tunjuk seluar Abah yang tergantung tu, dia suruh pakai! Arghhh!! suruh pakai seluar rupanya!!! hadoihh!!! Bila Abah sarung jer seluar tu, terus dia diam. Hai lahhh anak... hehehe...

5. tedo = tidur
Ini bahasa si Adik. Tapi Abah boleh paham lagi laa..

6. melo = milo
Ini pun bahasa si Adik. Macam biasa.. Abah boleh paham lagi! hehehe

7. sine = sini
Pun bahasa Adik juga!

8. santik = cantik
Ini bahasa si Kakak. Si kakak datang kat Abah! Abah! Kakak santik tak?! Cantikkk!!! hehehe


Nota Kaki Abah:
Ada ke patut AMRAFAHAN puji Abah encem! 
Patuttt!! patuuttttt!!!! kekeke (kata hati abah!)

Meh baca blog mama kembar Mama Farah dan Mama Izz! Blog diorang lagi banyak perkongsian ibu-ibu dari blog Abah nih! Nak buat camner.. dah Abah yang menaip! hehehe

3 ulasan:

Makbed berkata...

gelak bahak2 haku bace entry nii.

Nana Hashim berkata...

tu dia.. ade kembar 3 nak kene paham satu2 bahase dowg...adoiii..kite yg mbacenye pun pening..huhuhu

Rai Ourkizuna berkata...

adeh..pecah kepala nak pikir seluar jadi defar..tere betul mama diorang..

exabytes unlimited