Kenali Ubat Anda! Beracun? Berdaftar? Dadah terlarang?

#AbahAmrafahan #entriKelabBloggerBenAshaari #KelabBloggerBenAshaari #ubat #kenaliubatanda #kkm #farmasi

Masa Abah pergi klinik yang lepas, Abah dapat info yang sangat berguna! Kebetulan pada hari tuh, pihak Farmasi Klinik Presint 9 Putrajaya ada buat pameran. Baru Abah perasan, ada antara ubat dan makanan tambahan di luar sana yang dijual di pasaran sebenarnya amatlah merbahaya kepada kita. Ada antara produk itu mempunyai racun dalam kuantiti amaun yang kecil. Ada juga yang tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia dan ada juga yang mempunyai dadah terlarang.

Sedar atau tidak, kita mungkin pernah guna ubat atau produk ini. Ada antara produk ini tidak dikategorikan sebagai ubat kerana ianya dibuat untuk minuman contohnya kopi kuat 3 dalam 1 dan sebagainya. Ada juga produk menguruskan berat badan yang mempunyai kandungan kimia terlarang atau racun. Penerangan yang Abah terima dari ahli Farmasi tuh, untuk kuantiti yang sedikit mungkin tidak nampak kesannya serta merta. Jika pengguna menggunakan produk itu secara kerap ia boleh memberikan kesan sampingan kepda pengguna.

Ada juga produk ubat-ubatan yang sememangnya dibuat untuk sesuatu penyakit tetapi ubatan itu adalah terkawal dan perlukan nasihat dari doktor. Tetapi ubatan ini diseludup masuk untuk dijual di pasaran secara meluas dan tidak terkawal. Ada antara ubat ini jika diambil oleh pesakit yang mempunyai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, sakit jantung akan mengakibat pesakit boleh maut!

Ubat tidak berdaftar dengan KKM juga banyak dipasaran. Ini dikhuatiri mengandungi bahan-bahan terlarang dan membahaya sebelum KKM mengesahkan ianya selamat untuk di pasaran Malaysia.

Untuk maklumat lanjut korang boleh pergi ke lawan web rasmi nih... Banyak info yang berguna yang kadang-kadang kita sendiri tak perasan!!

 http://www.knowyourmedicine.gov.my/

Abah nak share sikit pesanan ahli farmasi keluarga kami iaitu adik Abah sendiri, nama dia Baa kerja di salah sebuah hospital di Johor. Masa ni, dia komen pasal kes tersalah bagi ubat yang heboh sekejap di media sosial dulu.

"Setiap ubat ada aturan nya yg tersendiri..ada di nyatakan pd label ubat itu sendri..cth..antibiotik syrup yg sudah diancuh mmg perlu diletak dlm peti ais..tp hanya boleh bertahan beberapa hari..ada dinyatakan pd label...ubat tablet mmg x blh simpan dlm peti...ubat titis mata  ada yg kena simpan dlm peti ais...ubat2 syrup tgk pada label pd botol...kalu suhunya tertulis disimpan pada suhu dibwh 25 darjah...so simpan dlm kabinet ke .jauh dr panas...x perlu pon simpan dlm peti ais..melainkan stated on label lepas dibuka simpan dlm peti ais..

so pokok pangkal nya..kena baca label pada kotak n kalu nak mudah tnya pharmacist yg bg ubat itu...isu nye..orng skang nak mudah semua ubat sirap di simpan dlm peti ais takut bersemut....dan make sure ubat itu tidak expired....dan ubat yg lebih specific jgn berkogsi dgn orng lain..untuk kes di atas..tak dpt dipastikan ubat apa yg diberi betul ke ubat demam...definisi ubat demam untuk semua orng berbeza2 berdasarkan pengalaman masing dgn ubat itu..bnyk isu dlm kes ni..untuk keterangan lanjut ttg penggunaan ubat sila layari www.knowyourmedicine nyer web...

Satu lagi kalu pd label ubat ada tertulis storage between 2 to 8 degree. ..so kena simpan dlm peti ais"

Abah ada ambil gambar. Korang belek laa sendiri kot ada terbeli ke terguna ke... kalau dah beli tu, bolehlah berhenti beli sebelum jadi apa-apa kat korang yer!!







Ulasan

gigih membaca sebab ilmu ni memang penting kena ambik tau...hu huh u... thanks for sharing...
Shalimar Yusof berkata…
gud sharing...kekadg produk kurus la byk bahan tlarang

Catatan popular daripada blog ini

Hadiah Untuk Lelaki!

Resepi Air Cocktail AMRAFAHAN!

Awekku bagi badan sebagai hadiah!!