Tips untuk Ibu Ayah Kembar!

Perkongsian ibu yang mempunyai kembar 4 lelaki dan 13 orang anak... oleh Kak Jannah Amjad

Untuk semua ibu ayah Kembar.... Tahniah Barakallah.

Barakallah atas sifat prihatin para suami/ ayah pada keperluan isteri dan anak2 -Semoga jadi amal soleh.
Mohon izin akak kongsi tips & pengalaman . ALLAH anugerahkan akak kembar 4 - quadruplets lelaki. Total anak akak 13 orang dgn 10 dari nya boys.
Tip utama: SABAR & SYUKUR. Apa keadaan jua pun. Memang dunia ini Allah jadikan sbg medan ujian. Sabar dan Syukur adalah kayu aras, bukti, komitmen kita sebagai HAMBA ALLAH.

⏩⏩⏩

1. Mohon lah pertolongan Allah dengan sabar dan solat . banyak kan berselawat, berselawat dan berselawat sebelum meminta/ doa. Kerana firman ALLAH Azzawajalla: " Barangsiapa yang meminta kepada ku dengan hak Muhammad. Nescaya TIDAK AKAN Aku tolak."

2. Anak adalah anugerah paling ajaib dan terindah sekali pun single delivery. Ini rukun iman ke 6. Jadi kan mereka therapy jiwa dan minda untuk dapat hiburan - insya Allah, akan lebih termotivasi dan tak rasa terbeban.

3. Menafaatkan waktu sebegini untuk rapatkan hubungan ibu2 mertua dan suami isteri. Bi a bonding. Minta pertolongan ibu ayah/ mertua dan mohon selalu doa restu dan ampunan serta redha mereka. Mudaahan ALLAH ber elas kasihan dan berkat hidup kita dengan limpah rahmatNya. Amin.

5. Usahakan penyusuan susu ibu for at least 5 bulan pertama. KERANA:
susu ibu membentuk keperibadian soleh anak2. Anak menyusu ibu membesar menjadi anak yang taat ibu ayah, mendengar nasihat dan menyintai ketaatan.pada Allah dan urusan agama.

Akak pernah dengar kata2 Auliya Wal Solehin:
BERIKANLAH HAK ANAKMU SEBAGAI HAMBA ALLAH DAN MUKMIN DENGAN.MENYUSUI IA DENGAN SUSUAN IBUNYA KERANA ANAK YANG MENYUSU IBU AKAN DIPELIHARA ALLAH DARI ROSAK AQIDAHNYA - dari terjebak kepada wahabi, syiah atau murtad. Kerana darah Muslim Ahlil sunnah wal jamaah yang telah mengalir dan membentuk tubuhnya.
- tak perlu sendawakan. Kerana susu ibu tak akibatkan bayi kembung KECUALI ibu makan makanan yg undang sakit kembung atau tak makan lansung sampai perut kosong.

*** untuk ini ayah usahakan makanan berkhasiat dan courage ibu makan walaupun letih. Elakkan coffee, tea kerana caffeine sifatnya diuretic - meng'nyah' kandungan air dari tubuh.

Buat satu buku log utk catat jadual penyusuan anak. Newborns menyusu setiap 3 hourly hingga mereka mula makan solid food. Catat juga buangan mereka dan demam mereka utk rujukan bila perlu ke Klinik. Catat progress mereka.

Ibu - sila tegas dgn diri sendiri - Jangan menyusui bayi sambil baring dan Zzzzzz..**** .

6. CURI2 TIDUR WAKTU BABIES TIDUR. Gunakan waktu bayi Kembar tidur utk berehat & luruskan pinggang. Jangan ambil kesempatan ini utk kemas rumah etc. Berbeza dgn anak single. Biarlah rumah tunggang langgang - please bear in mind & sendiri perlu faham:
" saya ada Kembar, ada extra.." . don't let's others/ outsiders justify anda dan rumah anda - ingat: bukan dia yg bagi awak makan. ALLAH tak kata pun rumah tak terurus sebab utamakan anak tu dosa.
Kenapa akak pesan ni? Ni lah yg selalu Jadi gangguan dan dilemma ibu Kembar. Penyudahnya kerana nak puaskan mata orang, badan sendiri dan anak jadi mangsa.

7. Jangan dedahkan anak pada orang specially yg merokok, selsema dan batuk. Mereka Kembar - nanti saling berjangkit tak habis- habis, bayi tak sihat meragam dan ibu tak akan dapat cukup rehat. Suami juga dapat impact nya. Kalau salah satu bayi batuk atau selsema, asingkan mereka.

8. Usahakan pakaian bayi Kembar pakaian yang berbeza warna (fesywn sama okay) - ini besar kesannya untuk pembentukkan identiti dan personality mereka. Ingat hakikat ini:
mereka 2 insan berbeza yang kebetulan dikandung & dilahirkan bersama oleh ibu yang sama. Pakaian warna sama hanya bila di tempat ramai - utk bantu.parents senang cam anak. He he.
Memang Kembar ada special bonding sendiri tetapi biarlah ia natural. Setting warna sama dan segalanya 'mesti sama' akan mengganggu pwrkembangan psychology mereka. Kembar lelaki tak suka dilihat sama berbeza Kembar girls.

9. Kenali sendiri perbezaan kembar walaupun memang mereka sangat sangat sama. Ini penting specially bila nanti ambil rawatan di klinik / hospital. Kerap doktor keliru terbagi description ubat yang tertukar Kembar. Mereka tak kenali bayi kita, kita patut lebih cerewet.
Buat catatan berat, kelainan, pengenalan juga jenis darah anak Kembar kita.
Buat jadual harian tugasan rumah dan patuhi. Kurangkan atau JANGAN lansung menonton TV (terutama semasa sedang menyusukan bayi).

ANAK RAMAI? KEMBAR? ITS OKAY & AMAZING - with smart & wise parents.

Siapa nak kongsi tips - silakanlah sambung lagi untuk menafaat sahabat. insya ALlah.

Gambar dari FB Kak Jannah

Ulasan

- dieyana - berkata…
Alhamdulillah, anugerah Allah yang tiada bandingnya.

Subhanallah...kembar empat...

Alhamdulillah, sentiasa dipermudahkan-Nya...

info yang sangat bagus!
shaliza berkata…
Allahuakbar...Subhanallah...Tabik spring kepada famili ini.
Unknown berkata…
subhanallah.. kembar 4 ye kak?? lelaki plak tu semua.. bukan calang - calang orang dapat rezeki hebat macam ni.. tahniah kak..

saya pun teringin sangat nak anak kembar.. tapi setakat ni xde lagi dapat.. takpelah, syukur atas rezeki Nya.. Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita..

Terjah blog saya, jom! DAPATKAN INFO , TIP , PETUA MENGENAI KEHAMILAN DAN KESUBURAN DI SINI
eMMe berkata…
Subhanallah..kembar 2 pn dah kelam kabut heee... Alhamdulillah..syukurnya...
Ibnu Ramadhan berkata…
Point no 6 tu sangatlah betul...(lap ayaq mata sat)
Qaseh Dalia berkata…
memang perlukan kekuatan emosi dan fizikal utk menjaga anak kembar ni , trbaik la buat abg zaini n kak hani
Hasnur Hidayah berkata…
Alhamdulillah kembar 4..saya kembar 2 pun rasanya mencabar. apepun Allah tau siapa yang terbaik untuk mommy2 kembar 4 ni.

salam perkenalan
http://hhidayah.blogspot.my/

Catatan popular daripada blog ini

Hadiah Untuk Lelaki!

Resepi Air Cocktail AMRAFAHAN!

Awekku bagi badan sebagai hadiah!!